fbpx

Mad og sundhed

Om det så gælder vægttab, velvære eller helbreder det aldrig for sent at komme i gang.  Selv små ændringer kan have stor betydning. Oftest hurtigere end du forestiller dig. De fleste af os ved godt hvor skoen trykker, men det kan være svært at finde både inspiration og motivation. Vi har fundet nogle bøger som vi mener kan give alle et kærligt spark i den rigtige retning.

KETO - kosttrenden alle taler om.

Sportfolk og kendisser over hele verdenen har i den grad taget KETO til sig. Det samme gør flere og flere helt almindelige mennesker som du og jeg. 

KETO bygger på principperne fra paleo og LCHF. Det er det naturlige skridt videre der både er mere effektivt og simpelt at gå til. I al sin enkelthed går det ud på, at når du ikke fodre din krop med kulhydrater og stivelse så går kroppen i ketose. Det vil sige at den i stedet for sukker nu bruger fedt som energi. Ketose er forbundet med en masse fordele. Ingen udsving i energibalancen som du kender det fra kulhydrater, hvor du pludselig får ustyrlig sukkertrang og træthed. Men der imod en jævn strøm af energi. Vigtigst af alt er nok at nå du er i ketose så taber du vægt, uden at tabe muskelmasse.

I bogen fortælle Jane Faerber hvordan du kommer igang med KETO, hvordan du optimere fedtforbrænding og stabiliserer din hormonbalance, blodsukker og appetit, samtidig med hun leder dig ud om de typiske faldgruber. Desuden har Jane Faerber lavet 80 lækre opskrifter der gør det nemt og velsmagende at få succes med KETO.

Bogen indeholder:

  • Baggrundsviden om KETO og ketose
  • Kaloriers rolle i vægttab med KETO 
  • Håndgribelige råd til at få KETO til at fungere i praksis 
  • Avancerede strategier til dig, der træner meget
  • Hjælp til portionsstørrelser og fordeling af kulhydrat, protein og fedt
  • 80 ernæringsberegnede opskrifter med få kulhydrater
Kronisk Sund af Pia Norup

KRONISK SUND
Lægens mad giver kronisk syge et nyt og bedre liv.

Hvad har mennesker med for højt eller for lavt stofskifte, tarmbetændelse, psoriasis, leddegigt og sklerose til fælles? For det første lider de af kroniske, autoimmune sygdomme, som opstår, fordi deres immunforsvar går til angreb på kroppens eget væv. For det andet får de nu nyt håb om, at de ved at ændre kostvaner kan give deres sygdom et langt fredeligere forløb – og i nogle tilfælde holde den nede.

I denne bog afslører lægen Pia Norup sin 3-trinsstrategi mod autoimmune sygdomme – og hvorfor fx brød, bønner og tomater kan få disse sygdomme til at blusse op. Og sammen med de to madeksperter Henrik Riber og Jesper Mikkelsen har hun sammensat en komplet kostplan til en uge med lækker mad, der beroliger immunforsvaret og hermed dæmper sygdommene. 

Planen kan også hjælpe de mange mennesker med forstadier til autoimmune sygdomme, fx diffuse ledsmerter og fordøjelsesbesvær. 

Bogen bygger på de samme principper, som Pia Norup anvender i TV 2s succes-serie 'Kan man spise sig rask?', der har premiere på sin 2. sæson i januar 2019. I 1. sæson i januar skabte Norup sammen med sin medvært Umahro Cadogan imponerende resultater med otte kronisk syge mennesker, der spiste og trænede sig til et nyt liv på bare 12 uger. 

Udover at være læge i traditionel forstand har Pia Norup, som én ud af kun 800 i verden, taget uddannelsen som Functional Medicine Practitioner. 

– Indenfor den nye gren af lægeverdenen, som mit hjerte banker for, prøver vi at forstå, hvorfor kroppen reagerer, som den gør. Når vi finder de dybereliggende årsager til sygdommen, står vi ofte med nøglen til at vende processen om, så vi – i samarbejde med patienten – kan behandle roden til problemet med mad og andre livsstilsvalg og dermed mindske symptomerne, fortæller Pia Norup.

>